5 redenen Waarom grote bedrijven met animatie video's werken

 

Samsung, Mercedes Benz, KPN, ABN-AMRO, Bol.com, Ziggo, De Bijenkorf, deze bedrijven vormen een kleine greep uit een grote groep ondernemingen die gebruik maken van animatievideo’s. Het zijn bedrijven met een enorme staat van dienst die zich als voorlopers op de markt profileren door animatie te verwerken in de eigen marketingstrategie. In deze blog ga ik jullie 5 redenen geven waarom steeds meer grote bedrijven gebruik maken van animatie.

 

#1 Mensen zijn steeds meer visueel ingesteld dan tekstueel

Consumenten anno 2020 zijn steeds meer visueel ingesteld. Ze hebben geen zin om lange teksten te lezen. Ze hebben behoefte aan korte, effectieve informatie in de vorm van foto en video. Apps als Instagram en YouTube zijn hier, met hun alsmaar stijgende populariteit, het beste voorbeeld van. Zij hebben dagelijks miljarden gebruikers die actief zijn als consument, maar ook als producent. In mijn blog over de waarde van video ga ik dieper in op de overgang van tekst naar foto en video. Heb jij mijn blog over de kracht van video nog niet gezien? Bekijk hem dan hier: https://basecreation.nl/2020/06/11/waarom-werken-met-video-belangrijk-is/

 

#2 Animatie maakt moeilijke boodschappen veel begrijpelijker

Een professionele uitstraling wordt door vrijwel ieder bedrijf nageleefd. Het is voor een onderneming zaak om een goede eerste indruk achter te laten bij de potentiële klant. Het gevaar daarvan is dat bedrijven zich verliezen in onbegrijpelijke teksten met veel te veel specifieke termen die een buitenstaander niet kent. De professionele uitstraling gaat zo verloren en de klant verliest al snel de aandacht. Animatievideo’s kunnen moeilijke boodschappen op een begrijpelijke manier visueel weergeven. De aandacht van de consument wordt getrokken door een aantrekkelijke video en de consument neemt op een gemakkelijke wijze de boodschap van het bedrijf over. Base heeft onder andere voor kinderopvang Partou een korte animatie gemaakt:

 

#3 Met animatie kan je iedere mogelijke boodschap laten zien

‘Ouderwetse’ bedrijfsvideo’s zijn vaak binnen de muren van het eigen bedrijf en zijn hiermee wellicht wat statisch. Een werknemer doet een rondleiding binnen het bedrijf en laat de verschillende onderdelen van de onderneming zien. De mogelijkheden van animatie zijn daarentegen grenzeloos. Je kan de boodschap die je als bedrijf wilt uitdragen op iedere mogelijke manier uitbeelden. Deze theorie hebben wij bij Base in de praktijk gebracht op de homepagina van onze website. Middels videoproductie proberen wij jouw bedrijf een boost te geven. Onderstaande animatie laat zien hoe wij deze boodschap ondersteunen:

Video die op de homepagina staat met personen in de lucht/raket die opstijgt.

 

#4 Animatievideo’s kunnen voor alle talen worden gebruikt door middel van ondertiteling of een voice-over

Grote bedrijven verlenen hun diensten vaak wereldwijd en hebben dus ook consumenten van allerlei nationaliteiten. Om in contact te komen met verschillende nationaliteiten maken de meeste bedrijven gebruik van een Engelse website en ondersteunende video’s worden gemaakt door een Engelssprekende medewerker. De praktijk wijst echter uit dat ongeveer de helft van de wereldbevolking Engels goed beheerst. Voor bedrijven valt hier dus nog veel winst te behalen en animatie kan hierbij helpen.

 

Een animatievideo kan namelijk voor iedere taal worden ingezet. Door middel van ondertiteling of een voice-over kan de boodschap aan iedere nationaliteit worden overgebracht. Zechstein Minerals, een onderneming die voorziet in magnesium chloride, heeft deze mogelijkheid aangegrepen om een animatie te maken voor meerdere talen. Zo heeft het Nederlandse bedrijf een video gemaakt voor de consumenten uit eigen land:

 

Maar ook bijvoorbeeld voor Franse consumenten: 

 

Als bedrijf heb je op deze manier geen last meer van een taalbarrière en kan je de band met de consument verder uitbouwen.

 

#5 Animatie is makkelijk via social media te delen

Social media bieden met miljarden gebruikers voor bedrijven veel kansen om de beoogde doelgroep te bereiken. Zoals eerder aangegeven spelen de verschillende social media, zoals Instagram, Facebook en YouTube, steeds meer in op beeld en geluid. Het is dus niet logisch om daar een lange, tekstuele bedrijfsuitleg op te plaatsen. Je moet inspelen op de visuele behoeften van de gebruikers en een animatie is hiervoor een perfecte vorm.

 

Animatie wordt tegenwoordig steeds vaker verwerkt in de marketingstrategie van grote bedrijven. Dergelijke bedrijven hebben de kracht van animatie ingezien, zoals ik het in deze blog heb beschreven. Ze zijn daarmee voorlopers op de markt, want je ziet tegenwoordig steeds meer bedrijven animaties in haar marketing implementeren.

Wil jij ook graag een animatievideo maken, maar weet je niet goed hoe? Base helpt jouw bedrijf graag bij de realisatie van een geschikte animatie op basis van jouw wensen. 

 

Neem nu contact met ons op

Gebruik onderstaand formulier of via het telefoonnummer +31610454614